Tar det någonsin slut?

 
Nästan exakt ett år sen sist. Och hur läskigt är det inte att jag fortsätter komma tillbaka? Fast denna gång är jag inte här för att bli sjuk eller sjukare. Hur vet man om man är frisk? Skulle jag vara här om jag var frisk? Har jag någonsin blivit frisk? Utifrån ser jag nog frisk ut: äter regelbundet och av allt möjligt, tränar normalt, är social och aktiv, pratglad och skrattar mycket, utåtriktad - hörs och syns, har fullt med olika aktiviteter för mig, normal sysselsättning med antingen jobb eller studier. Inga sjuka beteenden som hetsätning, svält, kräkningar eller skärsår i armarna! Men är jag frisk då? Kan jag någonsin bli frisk?
 
Sen sist har en del förändrats. Jag har flyttat hemifrån på riktigt. Jag bor själv och det är underbart. Det har sina ups and downs men det absolut bästa är nog ändå att jag får sköta maten och träningen helt fritt - utan att behöva komma på ursäkter eller anledningar eller varje gång behöva argumentera eller kriga för det jag vill äta/inte äta eller träna.
Detta betyder inte jag ska börja pyssla med ohälsosamma/sjuka beteenden igen, utan enbart att jag fritt kan välja att leva ett hälsosamt kontrollerat liv. Kontroll. Det är väl där någonstans skon klämmer. Det är där sjukdomen kanske sitter kvar. Jag kommer nog aldrig kunna släppa kontrollbehovet. Såhär ser det ut idag, på gott och på ont:
  • Jag försöker att enbart äta godsaker på helgerna och då UNNA mig något gott, exempelvis en fika med en kompis i form av tex kladdkaka eller en bulle. Det som är bra med fikor i jämförelse med att köpa hem något, som godis eller glass, är att det blir ännu mer kontrollerat. Det blir EN bulle eller EN bit kladdkaka samtidigt som man har folk runt omkring sig så att man kontrollerar sig. Ska man stå hemma och baka en kladdkaka är det svårt att enbart äta en bit och sen då - slänga skiten? Nej antagligen äter man kladdkaka hela helgen tills den tar slut.
  • Jag har inte onyttiga saker hemma som godsaker eller sådant man kan gå och småäta. Jag har brödet i frysen och bara pålägg/smör hemma i perioder, så att jag just inte ska kunna gå och småäta mackor hela tiden eller äta massvis med mackor istället för lunch och middag.
  • Jag har blivit duktig på att laga mat och göra matlådor, så att jag ska välja att äta nyttig och riktig mat till lunch och middag. Jag ser till att få i mig av allt man behöver: BRA grönsaker, kolhydrater, fett och proteiner.
  • Jag äter regelbundet ca 5 ggr om dagen och småäter inte.
  • Jag tränar regelbundet och hälsosamt, utan att bryta ner min kropp. Jag blir starkare, uthålligare och får mer energi, samtidigt som jag tycker att det är roligt och det bara får mig att må bättre!
 
Jag ska börja göra ett skolarbete om anorexi/ätstörningar och läser därför en självbiografi om detta. PÅ GOTT OCH PÅ ONT. Jag VILL läsa boken för detta är ju uppenbarligen ett område som intresserar mig och eventuellt något jag skulle vilja jobba inom, för att kunna hjälpa andra. MEN risken är att denna uppgift, denna bok uppmuntrar min egen ätstörning till att komma tillbaka/utvecklas. Jag blir sporrad av de anorektiska inläggen i boken, vilket jag tycker är så hemskt eftersom att författaren skrivit boken för att just ge motsatt effekt: hjälpa andra sjuka. Hon vill självfallet inte att hennes bok ska göra andra sjuka! Precis som alla andra ätstörda som väljer att skriva en självbiografi. Men mig påverkar det nog tyvärr så. Så vad gör man? Kommer jag någonsin bli frisk? Hur kan jag balansera mitt liv mellan friskt och fritt ifrån ätstörningar, alternativt kontroll över ätstörningarna, samtidigt som jag kan leva ett hälsosamt liv genom sund kontroll över mat, träning och en snygg men hälsosam kropp? Hur gör jag för att inte gå till överdrift åt något håll? Att vara frisk ska ju inte betyda att man proppar i sig socker och fett och aldrig rör på sig medan sjuk betyder att man tränar dygnet runt, kräks och aldrig äter. Det ska ju ligga någonstans emellan.
 
Jag märker att jag börjar kanske bli lite mer kontrollfreak igen. Har för några veckor sen börjat föra matdagbok, där jag först gör en matplan för alla måltider per dag och sedan fyller i/bockar av vad jag ätit under dagen. Det känns bra. Det känns tryggt. Samtidigt kan man då börja dra ner på portionerna, bara genom att ändra en liten siffra i matdagboken. Vilket kanske är helt ok om det dock inte fortsätter så tills det blir ett sjukt beteende igen??
Jag vill köpa en våg också. Det synliga resultaten som jag vill kunna se i spegeln tar längre tid och är svårare att bedöma, medan en siffra på vågen är så mycket lättare och tydligare. Jättemånga friska människor har ju en våg i hemmet och försöker äta sunt och träna rätt för att bli starkare, friskare, uthålligare, sundare, smalare/tajtare/mer fit:a och "snyggare". Så varför kan inte jag ha en våg? Är risken att om siffran börjar sjunka så kan jag inte stanna utan enbart fortsätta låta den sjunka? Vilket därmed också innebär att träningen inte blir den härliga, sköna känslan som ger mer energi, stärker mig, bygger upp mig och gör mig mer uthållig? Kanske tappar jag humöret, orken, energin, lusten p.g.a att jag inte äter tillräckligt och får i mig vad jag behöver för att orka vara social, aktiv, göra roliga saker, skratta, prata och ha ett roligt liv - så som jag vill!
 
Det är en jävla balansgång hela tiden och det är så svårt att känna när det börjar luta lite lätt åt ett håll. Det går så sakta så att det knappt känns för att sedan helt plötsligt ha gått jättelångt och vara en hel uppförsbacke tillbaka!
 
HUR GÖR MAN?
HUR ÄR MAN FRISK?
HUR MÅR MAN BRA?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0